2025. január 6., hétfő

A salzburgi Szent Péter apátsági templom zenei emlékei

 Salzburg, Sankt Peter Bezirk 1. Stift St.Peter

Ausztria

 

 

A salzburgi Szent Péter bencés főapátság szinte város a városban: apátsági épület, templom, temető – mellette szintén kora-középkori eredetű pékség malomkerékkel valamint pincészet étteremmel, amelyek egykor szintén az apátsághoz tartoztak mint a kolostori élet fontos kiegészítői.



 

Csodálatos fekvésű temetőjében már jártunk a bloggal. Most monumentális templomát látogatjuk meg, megismerkedünk páratlanul érdekes zenei vonatkozásaival.

Mint már a múltkor írtam, ez az egyetlen férfikolostor német nyelvterületen, amely a VII. század óta fennáll. 696-ban alapította a később szentté avatott Franke Rupert. Jelentősége hatalmas: ebből a kolostorból nőtt ki Salzburg városa, amelynek létezését ezért 696-tól számítják.

Maga a kolostor a legelső pillanatoktól itt, a Mönchsberg sziklái alatt meghúzódó árnyas téren állt és áll ma is. A két négyzetes udvart körülölelő főépületet a gótika virágzása idején többször bővítették, később barokkizálták. A templom ma Salzburg egyetlen román stílusú temploma.

Persze nem úszta meg, hogy az átépítések, bővítések során későbbi stílusok ne keveredjenek bele. Megcsodálhatjuk 1240-ből származó román kapuzatát és felismerhetjük a templombelső román formáit, az oltárok, a festmények, a díszítések azonban már barokk és rokokó stílusúak. Igaz, nyomokban láthatunk középkori freskómaradványokat is.

 



 

Maga az apátság egy évezreden át a környék szellemi-kulturális gyújtópontja volt, s ebben iskolája, a Peterschule játszott meghatározó szerepet mint a középkori német írásbeliség egyik bölcsője. Ebből adódóan szerepe a középkori zenei életben is fontos volt, s ez a további évszázadokban is megmaradt.

A templomba lépve három zeneszerzőre emlékezhetünk: Michael Haydnra, Mozartra és Schubertre.

 


Michael Haydn (1737-1806) a nagy Joseph öccse. Bécsi tanulmányai után Nagyváradon volt püspöki muzsikus, majd még egész fiatalon, 26 éves korában Salzburgba költözött: hercegérseki udvari muzsikusnak, koncertmesternek és karmesternek szerződtették. Később a Dóm, és mellette a Szent Péter-templom zenei életének irányítója lett, s élete végéig Salzburgban maradt. Ott hunyt el 1806. augusztus 10-én, 68 éves korában.

Számos egyházi műve közül egyik legnagyobb remekművének az apátsági templom számára írt Rupert-miséjét tartják, ami az itteni hangversenyek egyik állandó műsordarabja.

Itt a templomban, ahol olyan sokat próbált és muzsikált, emlékhelye is van az egyik oldalkápolnában: fehér fal előtti nagy fekete kereszt tövében egy emlékmű, rajta urna fekete márványból, mellette lant. Az emlékművön fekete márványtábla születésének, illetve halálának dátumával.


 

Halála után másfél évtizeddel, 1821-ben állították. Szent Rupert sírjával szemben helyezték el, ami akkor nagyon nagy megtiszteltetést jelentett. A szent földi maradványait azóta átvitték a Dómba, de korábbi nyughelyét ma is örökmécses jelzi. Ez segíthet megtalálni ezt az emlékművet.

A templomban járva mindenképpen keressük meg, ugyanis egy másik nagy zeneszerzőhöz is köthető. Előtte megállva a turista ugyanott áll, ahol 1825 szeptemberében Schubert állt, mélyen meghatódva. 

 


 

Schubert nagy tisztelője volt az ifjabb Haydnnak, zenéjére is hatással voltak művei. Amikor 1825-ben nagy utazást tett barátjával, Vogl kamaraénekessel, Salzburgban első dolga volt, hogy ezt a templomot felkeresse. Testvérének, Ferdinandnak szeptember 12-én keltezett útibeszámolójában egy nagyon érdekes dolgot említett róla. Olvassunk bele:

Ott az urnában helyezték el Michael Haydn koponyáját. Úgy éreztem, hogy ebből az urnából a Te világos szellemed árad ki felém, Te jó öreg Haydn! Ha nem is lehetek oly kiegyensúlyozott és tiszta fejű ember, mint amilyen Te voltál, bizonyára nincsen e földön senki, aki Téged oly bensőségesen nagyra becsülne, mint én! Nehéz könnycsepp szaladt le szememről, és tovább haladtunk.

Michael Haydn koponyája tényleg az urnában lenne? Abból a szempontból nagyon is elképzelhető, hogy Schubert alig néhány évvel az emlékmű felállítása után járt itt, első kézből kaphatott a helyszínen információkat. Viszont a szakirodalomban az ő egy mondatán túl semmilyen nyomot nem találtam erről...

Akárhogyan is van, Michael Haydn személyesen sokat muzsikált itt a templomban, Schubert pedig egyszer megállt az emlékhelye előtt és mélyen meghatódott, s ez egy gyönyörű zenetörténeti pillanat...

 

A harmadik zeneszerző, aki az apátsági templomhoz kapcsolódik, nem lehet más, mint Wolfgang Amadeus Mozart. Bár salzburgi ifjúságában fő temploma a Dóm volt, ahol maga is orgonistaként működött, de gyerekkora óta voltak kapcsolatai ehhez a templomhoz is  így apjával együtt nagyon jól ismerte Michael Haydnt.

Mozart 13 éves volt, amikor háziuruk (a Getreidegasse-i szülőház tulajdonosa) fiának, aki nála tíz évvel idősebb, de közeli barátja volt, misét komponált abból az alkalomból, hogy a Szent Péter apátságban pappá szentelték. Kajetán Rupert Hagenauer szerzetesi névként a Dominicust vette fel, ezért ez a mise a Mozart irodalomban ugyanezt a nevet viseli (K 66, C-dúr). A darabot akkor Leopold papa vezényelte el.

Van még egy Mozart-mű, ami ehhez a templomhoz kötődik: a híres c-moll mise (K 427/417a). Ez már az érett Mozart egyik legnagyobb, legbensőségesebb, nem teljesen befejezett műve, amely itt hangzott fel először, a szerző vezényletével, s felesége, Konstanze énekelte az első szoprán szólamát.

Hogy hogyan került sor erre az előadásra, és milyen családi bonyodalmak övezték, megírtam részletesebben a Papageno Kataliszt blogjában, s ott adtam meg forrásaimat is.

Michael Haydn Rupert-miséje mellett Mozart c-moll miséje is gyakran felhangzik az autentikus helyszínen. Salzburgban turistáskodók figyeljenek oda, ingyenes koncerteket is szoktak tartani!

Valamennyi épületfotó saját felvételem. 

 

 

 

 

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése