2017. június 23., péntek

Itt volt énekesfiú Beniamino Gigli

Recanati: San Flavianokatedrális

Olaszország, Marche régió, Macerata megye







A San Flavianokatedrális régi templom helyére az 1200-as évek elején épült. Azóta természetesen számtalan alakítást ért meg, de középkori jellegét megőrizte.

A templom meghatározó szerepet játszott Beniamino Gigli életében. Miután apja kis cipészműhelyét a gyári tömegtermelés tönkretette, a papa megpályázta a katedrális harangozói állását, amit el is nyert. Ekkor családjával a templom terére, szolgálati lakásba költözött. Maga Gigli így írt erről emlékirataiban:

Éveken át úgy éreztem, mintha [a katedrális] saját otthonomhoz tartozott volna. Az itt folyó misék mindennapos életemnek ugyanúgy részét alkották, mint az evés, alvás vagy iskolábajárás, mivel ilyenkor apámnak fel kellett másznia a toronyba, hogy meghúzza a harangot; a zene, a kántálás, a tömjénfüst, a kórus ugyanakkor első találkozásomat jelentette a misztériummal, s első költői élményem volt.

Quirino Lazzarini, a templom kórusvezető-orgonistája tanította a kis Giglit először zenére, éneklésre, az 1890-es évek második felében:

Még hétéves sem voltam, amikor Maestro Quirino Lazzarini, a katedrális orgonistája megkérte a szüleimet, járuljanak hozzá, hogy belépjek a Schola Cantorumba. Ezt a fiúkórust ő alapította a katedrálisban, a szomszédos Loreto város bazilikájának kórusát véve mintául. Maestro Lazzarininek nagyon sokkal tartozom. Rendkívüli ember volt, a zene önzetlen rajongója, végtelenül jóindulatú és türelmes a kisfiúkkal, akikben a tehetség legcsekélyebb jelét fedezte fel. Kórusának kiépítése, mely a mi kis világunkban hamarosan egész jó hírnévre tett szert, büszkeséggel töltötte el. [...] A Schola Cantorumban vagy húszan énekeltünk. Jó ideig én voltam a bébi, és a maestro kénytelen volt egy zsámolyra állítani, hogy kobakom az orgonakarzat fölött látható legyen. [...] Miután egy ünnepi nagymisén elénekeltem első szólószerepemet, teljes bizonyossággal tudtam, hogy énekes akarok lenni.


A katedrálisban emléktábla is idézi Gigli alakját, szövegét szintén önéletrajzából vették:





Magyar fordítása:
Hatéves koromtól kezdve a katedrális árnyékában nőttem fel: ő alakított, tanított, s nyújtotta életem első lehetőségeit. Elsősorban énekelni tanított.


Forrás:

Beniamino Gigli emlékiratai. Bp. Zeneműkiadó, 1984

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése