Budapest I. Szent György tér: Budavári Palota
Elmúlt alkalommal a királyi palota építéstörténetével és a Mátyás uralkodása előtti időszak zenéjével foglalkoztunk.
Buda fénykorának csúcsát Mátyás uralkodása (1458–1490) idején élte
meg. A palotaegyüttes jelentős bővítésére a domborzati viszonyok miatt nem volt
lehetőség, de gazdagítására nagy súlyt fektetett a király. A mai Oroszlános udvar
keleti oldalán helyezkedett el a Mátyás által átépíttetett, de be nem fejezett Reneszánsz
palota. A díszudvart egyik oldalán a Nyugati reneszánsz épület, a másik, dunai
oldalon a kápolnához csatlakozó Corvin–könyvtár épületszárnya fogta közre. Itt
volt a palota legfontosabb reprezentációs helyisége, a trónterem és
valószínűleg a királyné lakosztálya is.
![]() |
A kép forrása |
Mátyás könyvtára az emeleten, a
kápolnához csatlakozva helyezkedett el. A király által használt terem boltozata
sziklakemény téglákból készült — írta a kortárs Naldo Naldi —, két ablakkal,
színes üvegtáblákkal. Közöttük állt Mátyás arany drapériával takart nyugvóágya.
A teremből két ajtó nyílt: az egyiket a királyhoz érkező tudósok használták, a
másikat a király, innét hallgathatta a kápolnában zajló istentiszteletet és
zenét. A szabadon maradt három falon művészien faragott polcok sorakoztak,
ezeken, s az alsó szekrényekben feküdtek a felbecsülhetetlen értékű kódexek. A
mennyezetre a csillagos eget festették Mátyás születési horoszkópjával. A
könyvtár anyagának bővülésével egy másik könyvtártermet is kialakítottak. Ha a
mai látogató a Budapesti Történeti Múzeum ún. Felső
királypincéjében jár, feje fölött két szinttel magasabban voltak e legendás
könyvtár helyiségei.
A királyi kápolna Mátyás idejében is az udvar zenei
életének fontos színhelye maradt. A felső templom némi átalakítása után Mátyás
ezüstsípú orgonával is felszereltette. Itt helyezte el Alamizsnás Szent János
ereklyéjét, amelyet 1489-ben a török szultántól kapott. Valószínűleg itt volt
használatban a csodálatosan illusztrált Mátyás–graduale, amelyet ma — nem
messze innét — az Országos Széchényi Könyvtárban őriznek:
A Nyugati, teljesen valószínűleg csak Mátyás
halála után befejezett reneszánsz palotarész alagsorában raktár és kincstár lehetett,
fölöttük pedig egy nagyobb ebédlő– vagy tanácskozóterem, ami biztosan gyakran
volt muzsika és tánc helyszíne.
Mátyás palotájából mára csak egyetlen részlet látható a
Budapesti Történeti Múzeum épülete alatt: a ma Albrecht–pincének nevezett
egykori víztároló (cisterna regia) a Jégveremmel, ennek tetején voltak egykor a
fényes függőkertek.
![]() |
Az Albrecht-pince |
Mátyás udvarában mind az énekes, mind a hangszeres zene az
udvari élet jelentős része volt. Ez annak ellenére elmondható, hogy sajnos
elsődleges forrás — kotta, hangszer — nem maradt ránk. A krónikák,
követjelentések, levelek, leírások viszont pezsgő elevenségű, a nagy európai
zenei központokhoz sok szállal kapcsolódó udvari zenekultúrát körvonalaznak. A
király énekkarát a külföldi vendégek egybehangzóan mint Európa egyik legjobb
együttesét dícsérték. Bartolommeo de Maraschi, Castello püspöke, a római pápa
korábbi karigazgatója — maga is szakember — így számolt be egy vacsoráról Ince
pápának:
Az asztal egyik oldalán Őfelsége és a királyné foglaltak helyet, a másikon az erdélyi István vajda… A következő oldalon a kegyelmes Ferdinánd király követe és én ültünk. Ezen a vacsorán sem volt hiány különféle énekekben: olyan énekkara van, hogy annál különbet még nem láttam
A capella egyházi és
világi szolgálatot egyaránt ellátott. A királyi kápolnában énekelt gregorián
mellett többszólamú világi zenét — chansonokat, canzonékat — is adott elő, s a
flamand, német, francia és itáliai zenét egyképpen művelte. Mátyás gondos
figyelemmel kísérte muzsikusai életét, akik közül a legjobbak a korban
fejedelminek számító honoráriumokat kaptak. 1489. október 7-én például a
capella egy tagja, Bist János ügyében a pápához fordult. Arra kérte az
egyházfőt, hogy legkedvesebb énekesét mentse fel már letett kisebb egyházi
fogadalmai alól, mert a szerelem bocsánatos bűnébe esett, s házasodni szeretne.
Beatrix
királyné Budára jöttével (1476) a zene kiemelt jelentőségűvé vált.
Le kell
azonban szögezni, hogy Mátyás udvarában Beatrix előtt is élénk zenei
élet volt, ez gazdagodott tovább. Beatrix atyja nápolyi udvarában
természetesen tanult zenét, méghozzá kiváló
mestertől, Johannes Tinctoristól (1435 k.–1511), s a feljegyzések szerint
remekül hárfázott. A királynéval zenészek is érkeztek Magyarországra, ők
azonban csak társultak a már meglévő együtteshez, amely 1480 táján külön
királyi és királynéi kórusra tagolódott. Mátyás és felesége szinte versengett
egymással a házi kápolna és az udvar zene– és énekkarának fejlesztésében.
Valóságos diplomáciai hajsza folyt például Paul Hofhaimer (1459–1537), a jeles
zeneszerző és orgonista szerződtetéséért, ami végül is kudarccal végződött,
Hofhaimer nem hagyta el a Habsburgokat. Tanítványai azonban kerültek Budára, s
később őt magát II. Ulászló királyunk Miksa császár bécsi királytalálkozóján
magyar „aranyos” lovaggá ütötte.
Működött viszont Budán Johannes Stockhem (†
1501), az ismert flamand komponista, aki az 1480-as évek elején, a kutatások
szerint négy–öt évig állt a királyi kapella élén.
A kor másik kiváló muzsikusa, a ferrarai udvarban működő Pietro Bono (1417–1497) is diplomáciai közvetítéssel került Budára 1487/88-ban. Mátyás és Beatrix pompás fogadtatásban részesítették az európai kortársai által szuperlatívuszokkal jellemzett lantost, hegedűst és zeneszerzőt. Maga Bono egy fennmaradt, 1488. január 13-án keltezett levelében így ír a mantovai őrgrófnak:
A kor másik kiváló muzsikusa, a ferrarai udvarban működő Pietro Bono (1417–1497) is diplomáciai közvetítéssel került Budára 1487/88-ban. Mátyás és Beatrix pompás fogadtatásban részesítették az európai kortársai által szuperlatívuszokkal jellemzett lantost, hegedűst és zeneszerzőt. Maga Bono egy fennmaradt, 1488. január 13-án keltezett levelében így ír a mantovai őrgrófnak:
Engem itt Budán szívesen látnak, s szívesen hallgatják játékomat, s ha Ő Fenségüknek úgy tetszenék, nem mennék el innen soha...
Beatrix királyné pedig így nyilatkozott a muzsikus érdekében írt pártfogó
levelében:
A mi lantjátékosunk … állandóan velem van, s kellemes vigasztalást nyújtott betegségem idején.
1489-ben rövid látogatást tett Budán Miksa császár
küldötteként a flamand polifónia jelentős mestere, Jacques Barbireau (1408
k.–1491). Ebben a korban szokás volt muzsikusokat diplomáciai feladatokkal
megbízni, ami a fejedelmi udvarok közötti kapcsolatteremtésen túl a zenei
stílusok közvetítésének is egyik útjává vált. Beatrix Miksa császárhoz címzett
levelében nagy elismeréssel ír Barbireau-ról és biztosította a császárt követe
méltó fogadásáról. A muzsikust budai látogatásának rövid ideje és magas
életkora bizonyára megakadályozta, hogy személyesen muzsikáljon, de művei közül
biztosan felhangzott néhány. S annak is nagy a valószínűsége, hogy Barbireau
miséi, motettái, chansonjai flamand közvetítéssel már korábban eljutottak
Mátyás udvarába, s felhangzottak a vár kápolnájában és termeiben.
Zsigmonhoz hasonlóan az udvari zenekar és énekkar tagjai
Mátyást is elkísérték külföldi útjaira, hadjáratainak triumfusaira. Ezen eseményekről
több korabeli forrás maradt az utókorra.Mátyás udvarában az európai repertoár
mellett magyar nyelvű énekek is elhangzottak. Erről egy másik korabeli
vacsoraleírás tudósít Galeotto Marzio tollából:
Asztalánál mindég vita járja, hol komoly, hol tréfás a beszélgetés tárgya, vagy énekek zendülnek fel. Mert vannak ott zenészek és hárfások, s ezek a hősök tetteit anyanyelven, lant kíséretével éneklik a lakomák alatt… Mindig valami nevezetes hőstettről énekelnek, s ebben nincs is hiány, mert Magyarország különböző nyelvű ellenség között fekszik, mindig akad gyújtóanyag a háborúra...
A korabeli európai
udvarokhoz hasonlóan Mátyás idejében a táncélet is mozgalmas volt. E tárgyban
több leírást köszönhetünk Antonio Bonfininek, Mátyás udvari történetírójának, aki
tánckedvelő, igazi reneszánsz ember volt. Tőle tudjuk, hogy Mátyás maga is
szívesen táncolt.
A következő gyönyörű összeállításban valóban ott érezhetjük magunkat Mátyás udvarában. A Magyar Televízió készítette egy remek magyar zenetörténeti sorozat tagjaként. Benne találkozhatunk az itt felsorolt muzsikusok műveivel, korhű keretek között, zene- és tánctörténeti kutatások eredményeit felhasználva, a korszak legelismertebb előadóinak közreműködésével:
A következő gyönyörű összeállításban valóban ott érezhetjük magunkat Mátyás udvarában. A Magyar Televízió készítette egy remek magyar zenetörténeti sorozat tagjaként. Benne találkozhatunk az itt felsorolt muzsikusok műveivel, korhű keretek között, zene- és tánctörténeti kutatások eredményeit felhasználva, a korszak legelismertebb előadóinak közreműködésével:
Mátyás halála (1490) után a Mohácsig tartó Jagello kor politikai hanyatlás volt, ugyanakkor ennek a negyedszázadnak a zenei élete kvalitásban elérte, esetenként meghaladta Mátyás korát.
Legközelebb ezzel az időszakkal folytatjuk!
Frissítés: Az emlékhely történetét később a Papageno Kataliszt blogjában is megírtam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése