Székesfehérvár, Kossuth Lajos utca 15. Pelikán-udvar
A
17. század végéről származó egyemeletes lakóház mai, copf stílusú
homlokzatát több átalakítás után a 18. század második felében kapta.
Félköríves kapuja zárókövében az 1756-os évszám és az IGS monogram
olvasható.
Udvari része különösen szép: déli szárnya kétemeletes, az udvar felé nyitott tornácokkal, míg az északi egyemeletes, hosszában végignyúló félköríves tornácokkal.
Udvari része különösen szép: déli szárnya kétemeletes, az udvar felé nyitott tornácokkal, míg az északi egyemeletes, hosszában végignyúló félköríves tornácokkal.
A
19. század elején a ház utcai földszinti helyiségeit a Pelikánhoz
címzett vendégfogadó foglalta el. Udvari részén emelkedett a
színházterem, amelynek egyik végében a karzat, a másikon a színpad, a
zsinórpadlás és az öltözők kaptak helyet. Sajnos sem rajz, sem felmérés
nem maradt róla fenn az utókornak.
Ürményi József, Fejér vármegye alispánja elismerőleg írt a játszóhelyről:
A színházat igen színesnek találtam, jól van világítva, erős fénylámpával a közepén, mint a pesti vagy a budai színház, a zenekar 16 tagból áll, a ruhatár pedig nagyszerűbb, mint Pesten.
Az
1790-től egészen 1873-ig működő kis színház jelentősége kezdettől fogva
túlnőtt a vidéki város méretein, s az egész magyar színházművészet
történetének fontos fejezetét jelenti.
A
18. század elején a város lakosságának nagy része német ajkú volt,
ezzel magyarázható, hogy Fehérváron előbb játszottak német hivatásos
színészek, mint magyarok. Egy színlap tanúsága szerint Gabriel Karner társulata Weber: Oberon című operáját adta itt elő. Ferdinand Kübler
német színigazgató 1813 októberétől játszott a Pelikán színházában
társulatával, engedélykérő folyamodványa szerint repertoárjukon drámák
és operák egyaránt szerepeltek.
De már 1811-ben megjelent a városban a győri Kuntz Kristóf és társulata, akiknek műsorán az előadásra szánt 52 darab között 20 opera szerepelt.
A fehérvári színjátszás szempontjából döntő jelentőségű eseményre 1813 őszén került sor. A Pesti Magyar Theatrumi Társaság
érkezett vendégszereplésre - hogy kitöltsék az időt, amíg új pesti
játszóhelyüket, a Rondellát előadásokra alkalmassá teszik. Az akkor még
csak rövid múltra visszatekintő együttes máris igen jó erőkből állt: itt
játszott a pályája elején járó Déryné Széppataki Róza (aki
később állandó tagja lett az öt év múlva megalakult fehérvári önálló
társulatnak), férje, Déry István, Murányi Zsigmond a feleségével és
mások.
Az
első sikeres vendégjátékot több is követte. 1814-ben néhány
megszakítással huzamosabb ideig tartózkodtak itt, s a prózai előadások
mellett egy ún. quodlibet-et is előadtak, amely vegyes énekes, zenés,
szavalati est volt. Ekkoriban történt, hogy Pesten határozatot hoztak a
Rondella lebontásáról, s a társulat otthontalanná vált. Miskolc városa
fogadta be őket, ahol a megye állandó színház építését határozta el.
Példájukra Fejér megye is állandó színtársulatot hozott létre 1818-ban. A
Pelikán tulajdonosa ingyen adta a termet, Bajzáth György földbirtokos, megyei aljegyző pedig fehérvári palotájában
(ma Szent István tér 5.) ingyen szállást bocsátott a színészek
rendelkezésére. A társulat ekkor operákat még nem játszott, zenés
darabokat, quodlibet-szerű összeállításokat viszont bemutattak. Kitűnő
zenei vezetőt szerződtettek Hanner Makár, a székesegyház karnagya
személyében. A prózai repertoár hamarosan Kisfaludy Károly nagy sikert
aratott darabjaival bővült, aki valóságos házi-szerzőjévé vált a
fehérváriaknak. A társulat több próbálkozás után, 1821-ben nyerte meg
állandó tagjául Dérynét. Szerződtetése után megnőtt a zenés előadások
száma. Teljes operákat azonban még mindig nem tudtak adni: bár a zenekar
jó volt, hiányzott a megfelelő énekes személyzet. Emiatt ő, aki
korábban Pest-Budához, Pozsonyhoz, élénk forgalmú nagyvárosokhoz
szokott, nem érezte magát jól itt, s visszatért régi társulatához
Miskolcra. De még Fehérvárról indult 1822 március végén Pestre, hogy
megmentse a magyar színészet becsületét. a Wiener Blatt újságban a
magyar színészeket ócsárló cikkre válaszul minden próbalehetőség nélkül
fellépést vállalt az anyagi támogatásokban nem szűkölködő Pesti Német
Színházban. Hatalmas diadalt aratott, s ezzel megmentette a magyar
színészet becsületét...
Elszerződése
után vendégszereplésekre azért még visszatért, s 1827-ben a kolozsvári
társulattal végre operaszerepben is bemutatkozhatott a Pelikán fogadó
színpadán.
Ekkorra
azonban már megszűnt a fehérvári társulat, mivel a megye beszüntette
anyagi támogatását. Így a fogadó színházterme ismét különböző
vendég-társulatok előadásainak adott helyet, melyek között továbbra is
akadtak zenés darabok. 1842/43-ban például a Szabó József és Török
Benjámin által vezetett társulat tagjaként többször fellépett itt a
francia származású De Caux Mimi.
Soha tökéletesebb női alakot nem lehet elképzelni... az arca örök mosolygásra gömbölyült; termete magas, ruganyos, karcsú, telt idomokkal. Hangja csengő, mély regiszterű -
- írta az énekesnőről Jókai. A fehérvári ifjúság valósággal lelkesedett érte. A társulatnak ekkoriban Petőfi Sándor is tagja volt,
![]() |
Barabás Mikós: De Caux Mimi (budapestaukcio.hu) |
1860 őszén Szigeti Imre társulatának tagjaként játszott itt egy tíz éves kislány, Kölesi Lujza, akiből aztán Blaha Lujza néven a Nemzet csalogánya vált.
Az első operettek 1863-ban hangzottak fel a Pelikán színpadán Szuper Károly társulatának előadásában (Offenbach: Eljegyzés lámpafénynél és Dajka); a műfaj hamarosan közkedveltté vált.
A színházteremben már az 1800-as évek első negyedében hangversenyeket is tartottak. Hanner Makár
(1777-1827), a püspöki székesegyház karnagya, aki az 1818-ban létrejött
önálló székesfehérvári színtársulat első időszakában a színház
karmestereként is működött, műkedvelőkkel és helyi katonazenészekkel
kiegészítve a színház muzsikusait, a közönség ilyen igényeit is
kielégítette. Önálló koncertek, mint például Haydn: Teremtés című oratóriumának előadása (1820) mellett felvonásszünetekben is gyakran hangzottak fel kisebb, hangversenyszerű betétek.
A helyi erőkkel rendezett koncertek mellett a 19. század magyar zeneművészetének olyan nagyságai is felléptek itt, mint Reményi Ede és Hollósy Kornélia.
Az
1830-as évek végén renovált, s később is több javításon átesett
színházterem állapota az 1860-as évekre nagyon leromlott, s 1873.
augusztus 20-án összedőlt. Ekkor szerencsére már folyt az új - a mai -
színház építése, amely 1874. augusztus 22-én nyílt meg.
Ma
az épületben a Vörösmarty Színház Pelikán Kamaraszínháza működik, ami
egy 90 nézőt befogadó hangulatos játszóhely, míg az udvar a Nyári
Színház előadásainak ad helyet.
Az utca felőli homlokzaton emléktábla örökíti meg a színháztörténeti múltat:
Források:
Czellár Katalin - Somorjai Ferenc: Magyarország. Bp. Panoráma, 1998
Fitz Jenő: Székesfehérvár. Bp. Képzőművészeti Alap, 1957
Antalffy Gyula: Reformkori magyar városrajzok. Bp. Panoráma, 1982
Bárdos Kornél: Székesfehérvár zenéje, 1688-1892. Bp. Akadémiai Kiadó, 1993
Cenner Mihály: Magyar színészet Székesfehérvárott és Fejér megyében. Székesfehérvár, 1972
Fekete Sándor: Petőfi, a vándorszínész. Bp. Akadémiai Kiadó, 1969
www.vörösmartyszinhaz.hu
A "kataliszt" jelzésű fényképeket 2011 nyarán készítettem
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése