Gölle, Hősök tere 1.
Gölle ma körülbelül ezer lelkes község, Somogy és Tolna határán fekszik.
Az egykori tanítói lak 1888-ban épült.
![]() |
Forrás: gölle.hu |
Ma ez a Fekete István Emlékház, mert a népszerű író a göllei tanító fiaként itt
született 1900. január 26-án.
Fekete István édesapja után Rácz Ferenc lett a
község kántortanítója. Az ő gyermekeként ugyanebben a házban született 1911.
december 25-én Rácz Vali (1911–1997) sanzonénekesnő, színésznő.
Az épület homlokzatán Fekete István emléktáblája mellett
az énekesnő édesapja és az ő nevét is márványtábla őrzi:
![]() |
Forrás: köztérkép.hu |
EBBEN A HÁZBAN ÉLTRÁCZ FERENCIGAZGATÓ–KÁNTORTANÍTÓAKI 1910-TŐL 1948-IG TANÍTOTT GÖLLÉNÉS ITT SZÜLETETT LEÁNYARÁCZ VALIOKLEVELES ÉNEKTANÁRNŐSANZONÉNEKESNŐ–FILMSZÍNÉSZNŐ
![]() |
Kislányként, szüleivel |
Az édesapa, Rácz Ferenc Fekete István apja után pályázta meg a kántortanítói állást, amelyet majdnem négy évtizeden át töltött be.
![]() |
Göllei osztálytermi bútorok Rácz Vali édesapjának hagyatékából |
![]() |
Forrás: valiracz.com |
Rácz Vali kiváló sanzonénekesnő volt,
igényes repertoárral, s több filmben is szerepelt. Sikeres pályája mindössze
egy évtizedre korlátozódott; a második világháború viharai, majd a megváltozott
politikai helyzet vetettek neki véget. Ekkortól csak a családjának élt: férje Halász
Péter író, újságíró volt, két gyermekük született. 1956-ban hagyták el az
országot, s New York-ban, Londonban, majd Münchenben éltek. Leánya, Monica
Porter évtizedek múlva megírta édesanyja regényét Deadly carousel
(Halálos
körhinta) címmel. Ebből is kiderül, hogy Rácz Vali a második világháború
éveiben budai
villájában zsidó üldözötteket rejtegetett, menekített, amiért 1991-ben
Jeruzsálemben, az Igazak Kertjében átvehette a Yad Vashem (Világ
Igaza) kitüntetést.
Idős
korában többször hazalátogatott szülőfalujába és számos tárgyat,
relikviát adott ajándékba egy itteni kiállításhoz. Végakarata szerint a
göllei temetőben nyugszik.
Emlékszobája is személyes részvételével nyílt meg szülőházában 1990. május 27-én. A kiállítás címe — Rácz Vali egyik legnagyobb
sikerű dalára utalva — Minden elmúlik egyszer…
Láthatók voltak például az 1930-as, 1940-es évekből származó fellépő ruhái, köztük egy körösfői népviselet, plakátok, fényképek, más dokumentumok. További személyes látogatásai alkalmából az emlékszoba anyagát új relikviákkal bővítette. Ehhez képest 2012 óta a kiállítás nem látható (úgy látszik, tényleg "minden elmúlik egyszer..."), csak egy indoklás nélküli, szűkszavú értesítés található erről a község honlapján, a megyei múzeumi igazgatósághoz irányítva az érdeklődőt. Igaz, abban az évben a kaposvári Rippl-Rónai múzeum egy nagy, színvonalas, de csak időszaki Rácz Vali-kiállítást rendezett a göllei anyagból. Sajtóhírek szerint az egykori tanítói lak rossz állapota miatt nem kerültek vissza a tárgyak az emlékszobába. Hogy ez tényleg helytálló-e, nem tudom, de az is igaz, hogy Fekete István özvegye korábban súlyos nemtetszését fejezte ki, hogy férje és egy — általa nyilvánvalóan erősen félreismert, vagy nem is ismert — énekesnő relikviái egy épületben legyenek. Holott Rácz Vali nem egy tucat-slágerénekesnő volt, hanem a magyar sanzon egyik legnagyobb alakja és példamutató magánember. Ha az ember Gölle sajtóemlítései között böngészget, egyébként is az az érzése, hogy Rácz Vali méltatlanul háttérbe szorul Fekete István mögött.
Láthatók voltak például az 1930-as, 1940-es évekből származó fellépő ruhái, köztük egy körösfői népviselet, plakátok, fényképek, más dokumentumok. További személyes látogatásai alkalmából az emlékszoba anyagát új relikviákkal bővítette. Ehhez képest 2012 óta a kiállítás nem látható (úgy látszik, tényleg "minden elmúlik egyszer..."), csak egy indoklás nélküli, szűkszavú értesítés található erről a község honlapján, a megyei múzeumi igazgatósághoz irányítva az érdeklődőt. Igaz, abban az évben a kaposvári Rippl-Rónai múzeum egy nagy, színvonalas, de csak időszaki Rácz Vali-kiállítást rendezett a göllei anyagból. Sajtóhírek szerint az egykori tanítói lak rossz állapota miatt nem kerültek vissza a tárgyak az emlékszobába. Hogy ez tényleg helytálló-e, nem tudom, de az is igaz, hogy Fekete István özvegye korábban súlyos nemtetszését fejezte ki, hogy férje és egy — általa nyilvánvalóan erősen félreismert, vagy nem is ismert — énekesnő relikviái egy épületben legyenek. Holott Rácz Vali nem egy tucat-slágerénekesnő volt, hanem a magyar sanzon egyik legnagyobb alakja és példamutató magánember. Ha az ember Gölle sajtóemlítései között böngészget, egyébként is az az érzése, hogy Rácz Vali méltatlanul háttérbe szorul Fekete István mögött.
A téma iránt mélyebben érdeklődők feltétlenül nézzék meg ezt a videofelvételt a göllei emlékszoba avatásáról — benne a művésznő is mesél és körbejárhatjuk a ma már nem látható kiállítást.
Frissítés: Az emlékhely történetét később a Papageno Kataliszt blogjában is megírtam.
Források:
valiracz.com
w.golle.extra.hu
w.papirusz.hu
„Melléklet” egy ajándékozási szerződéshez. Rácz Vali testamentuma. = Múzeumi Tájékoztató 1995. 1.
w.yadvashem.org
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése