Budapest I. Horváth-kert
A közismert Horváth-kert egykori tulajdonosáról, Szentgyörgyi Horváth Zsigmond udvari tanácsosról kapta nevét. A területet 1862-ben, az Alagút megépítésekor vásárolta meg Buda városa.
Itt állt a Budai Színkör (Forrás: http://varosban.blog.hu/2012/06/08/) |
Északnyugati
sarkán, a mai Alagút utca - Krisztina körút - Attila út által határolt
területen ekkor már állt egy fából készült színház, az Aréna. 1842-ben
Huber Ignác temesvári színigazgató építtette nyári színháznak Ságody
József tervei szerint 1200 férőhellyel. Hozzá kertvendéglő csatlakozott.
![]() |
A környék a Színkörrel egy 1896-os térképen |
Az
első évtizedekben színpadán német társulatok játszottak. Az akkor még
szinte kisvárosinak mondható Budán addig csak a Várszínházba járhatott a
közönség, ahova a nyári hónapokra lehetetlenség volt a távolság miatt
nézőket toborozni; így került sor arra, hogy Huber igazgató a
Krisztinavárosban próbálkozzon színházalapítással. Elsőnek, 1843.
április 17-én a vendéglő nyílt meg, amelyet a pestiek is hamar
megszerettek, mert szép időben kellemes kirándulási lehetőséget is
nyújtott számukra. Ezt kihasználva az 1840-es években szórakoztató
hangversenyeket rendeztek, volt, amelyen néhányezer főnyi közönség is
részt vett. Négyezren látták-hallották például 1846. június 13-án
délután, majd 16-án a huszonegy éves ifj. Johann Strausst és
zenekarát. A leendő Keringőkirály ekkor járt először Magyarországon.
Műsorán több magyaros témájú darab is szerepelt. Különösen nagy sikert
aratott a Pesti csárdás (Op. 23), melyet Strauss erre az alkalomra komponált.
1843.
május 6-án a színház is megnyílt. Belsejét szerencsére már 1845-ben
lerajzolta Alt Rudolf. Képén Bellini: Norma című operájának előadása
folyik éppen, miközben a színpad hátul megnyílik, s élő díszletként
feltűnik a Gellérthegy:
A színháznak ezt a lehetőségét később is kihasználták.
Az épület szerencsésen, kis veszteségekkel vészelte át az 1848/49-es szabadságharcot. Hamarosan újra játszottak benne, a német nyelvű előadásokat nem korlátozták. Érdekes megemlíteni, hogy 1850-ben Schmidt igazgató zenekarában még ágrólszakadt muzsikus korában hegedült a fiatal Goldmark Károly.
Az épület szerencsésen, kis veszteségekkel vészelte át az 1848/49-es szabadságharcot. Hamarosan újra játszottak benne, a német nyelvű előadásokat nem korlátozták. Érdekes megemlíteni, hogy 1850-ben Schmidt igazgató zenekarában még ágrólszakadt muzsikus korában hegedült a fiatal Goldmark Károly.
A színház magyarosodása lassan kezdődött. Molnár György
színigazgató többször is hiába kérvényezte, hogy kiváló társulata
játszási engedélyt kapjon, pedig a polgárság időközben erősödő
magyarosodása következtében a német nyelvű előadások már nem voltak
olyan látogatottak, mint korábban. Végre 1861-ben, három évi küzdelem
után léphetett társulatával heti három alkalommal közönség elé. Az ő rendezésében került sor az egyik leglátványosabb előadásra 1868-ban: a Bem hadjárata az oroszok ellen
című darabban a Gellérthegy természetes díszletét még felerősítette 300 főből álló
gyalogsággal, 60 lovassal és ágyúkkal. A példátlan látványosságnak
számító előadást hetvenszer játszották Molnár címszereplésével, aki
1848/49-ben maga is honvédként szolgált. Még a színházba általában keveset járó Deák Ferenc is megnézte...
Ám Molnár itt csak bérlő volt és saját színházat szeretett volna: ekkor alakíttatta színházzá a Várhegy lábánál fekvő középkori épületet, az lett a Budai Népszínház. Ezzel tovább erősödött Budán a magyar nyelvű színjátszás, míg végül 1870-ben jutott egyeduralomra: Buda város képviselőtestülete kimondta, hogy a területén levő színházakat (a Várszínházat, az Arénát és Budai Népszínházat) magyarnak nyilvánítja, valamint új színházként is csak magyar nyelven játszóra fog ezentúl működési engedélyt adni.
Ám Molnár itt csak bérlő volt és saját színházat szeretett volna: ekkor alakíttatta színházzá a Várhegy lábánál fekvő középkori épületet, az lett a Budai Népszínház. Ezzel tovább erősödött Budán a magyar nyelvű színjátszás, míg végül 1870-ben jutott egyeduralomra: Buda város képviselőtestülete kimondta, hogy a területén levő színházakat (a Várszínházat, az Arénát és Budai Népszínházat) magyarnak nyilvánítja, valamint új színházként is csak magyar nyelven játszóra fog ezentúl működési engedélyt adni.
A
színház további történetében váltakozó sikerű időszakok követték
egymást. Olyan is előfordult, hogy a közönség seprűvel verte ki a
süllyesztőbe menekült igazgatót...
A színház 1870-ben, Latabár Endre társulatának bemutatkozásakor kapta magyar nevét: Budai Nyári Színkör.
A színház 1870-ben, Latabár Endre társulatának bemutatkozásakor kapta magyar nevét: Budai Nyári Színkör.
1883 és 1914 között Krecsányi Ignác
direktor vezetésével sikeresebb időszak jött, változatos palettájú
előadásokkal: játszottak prózát, operettet, sőt operát is. 1915-1936
között Sebestyén Géza színigazgató számos magas színvonalú
előadást tartott, több eredeti bemutatót rendezett. Ő volt az, aki a
nagyrészt fából készült épületet felújíttatta. A repertoárt Sebestyén
egy-egy sztár köré igazította. Sok látványos operettelőadást láthatott
itt a közönség olyan primadonnákkal, mint Fedák Sári, Lábass Juci és Honthy Hanna. A kor népszerű slágere volt Lajtai Lajos dala, Régi nyár című operettjének részlete, a Legyen a Horváth-kertben Budán:
Sebestyén Géza 1936. április 2-án meghalt. Az utolsó előadás Buday Dénes: Csárdás című operettje volt az év június 16-án.
A legendás színkört 1937-ben lebontották, hogy helyet adjon egy új, állandó budai színháznak, amely aztán sosem épült meg...Sebestyén Géza 1936. április 2-án meghalt. Az utolsó előadás Buday Dénes: Csárdás című operettje volt az év június 16-án.
![]() |
Az utolsó előadás... |
![]() |
Fortepan 105843 |
1960-ban Kocsis András mellszobrával díszített Haydn-emlékművet létesítettek a parkban. Ekkor a terület a Haydn-park nevet kapta, ám az elnevezés nem tudott gyökeret verni.
![]() |
panoramio.com |
2011. október 17-én felavatták a Horváth-kertben Chopin mellszobrát.
Boleslaw Syrewicz
ismert alkotásának másolata ajándékként került Magyarországra: a Chopin
születésének 200. évfordulójára alakult lengyel emlékbizottság elnöke
adományozta Szilasi Alex zongoraművésznek - a művész pedig, hogy az
alkotás közkinccsé váljon, a Budavári Önkormányzatnak ajánlotta fel.
Cserébe Liszt Ferencről Gerő Katalin által készített mellszobor utazott
Varsóba...
By Aleka3 (wiki) |
Frissítés: Az emlékhely történetét később megírtam a Papageno Kataliszt blogjában is.
Források:
Budapest lexikon. Bp. Akadémiai Kiadó, 1993
Jalsovszky Katalin - Tomsics Emőke: Budapest az ikerfőváros 1860-1890. Bp. Helikon, 2003
Koch Lajos: A Budai Nyári Színkör (Adattár). Bp. 1966, Színháztudományi Intézet
Saly Noémi: A Krisztinaváros és a Philadelphia. = Budapesti Negyed 1996. 2-3.
Alpár Ágnes: A Budai Színkör színeváltozásai. = Népszabadság 2003. május 10.
Radnai Lóránt: A háromszáz éves Krisztinaváros. = Budapest 1977. 8.
Sebestyén Ede: Budapest nagy hangversenyei a XIX. század első felében. Bp., 1941
Szokolyi László: Ifjabb Johann Strauss és Magyarország. = Prawy, Marcel: Johann Strauss. Bp. Rózsavölgyi, 2000
https://www.kozterkep.hu/~/12710/deryne_szeppataki_roza_budapest_ligeti_miklos_2010.html#
https://www.kozterkep.hu/~/16242/chopin_budapest_boles_aw_syrewicz_2011.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése